Gandhi (1982)

Skådespelare: Martin Sheen (Bordertown, Bobby), Ben Kingsley (The Tale Of Sweeney Todd, Schindler's List, Tuck Everlasting), Richard Griffiths (Harry Potter, Sleepy Hollow)
Regissör: Richard Attenborough (Ett Rop På Frihet)

Handling: Filmen sklidrar Mohandas Karamchanda Gandhis liv. Gandhi kämpade för att Indien skulle få självstyre.


Den riktige Gandhi.

Jag tycker att filmen är väldigt bra. Jag hade inte så höga förväntnigar, men jag har alltid tänkt se den eftersom mamma gillar den och den har vunnit 8 Oscars, så något med den måste ju vara bra.

Den ÄR lite långtråkig, som de flesta gamla filmer. Eller... inte långtråkig lika mycket som långsam. Och man kan absolut inte kalla den underhållande - men det är inte det som är tanken bakom den.
Meningen med filmen är ju att skildra Gandhis liv och det GÖR den verkligen. Man får en bra bild över hur han var, även om många saker fattas, typ vad som hände med hans barn.

Jag har inte sett så mycket av skådespelarna i filmen förut, och det var skönt för det kändes mer verkligt på nått sätt då. Inte så Hollywood utan mer INDIEN.

Det enda jag visste om Gandhi innan jag såg det här var att han bodde i Indien... borde man inte lära sig det här i skolan? Om förtryck, anti-våld och att stå för sina åsikter.
Om alla var lite mer som Gandhi skulle världen bli en sjukt mycket bättre plats.


Kommentarer:

Kommentarer:

Namn:
Kommer du ihåg?

E-mail:

Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0